Csak úgy ki van találva

Ezt azt elmesélem, borzongani nem kell , ettől még jól alhatsz.

Utolsó kommentek

  • CsipkeRózsa: Tisztelt Emilke, Boldog Születésnapot Kívánok. (2016.10.29. 14:12) 60 éve, ....
  • CsipkeRózsa: A "Szeptember..." írásodat már olvastam, de még sokszori olvasásra is nagyon tetszik. (2016.09.23. 17:02) Szeptember ....
  • CsipkeRózsa: Most olvastam el egy 2010-es blogodat, amit Gordiusnak írtál. Abban írsz MOrdecháj Gebirtig-ről.... (2016.09.23. 17:00) Szeptember ....
  • CsipkeRózsa: www.youtube.com/watch?v=Uqvr6igV3Wc (2016.09.18. 16:39) Fájnak a francia chansonok
  • Emilke mesél: Volt is "sikere" a szövegnek! (2016.09.12. 06:09) Réges-régen ....
  • CsipkeRózsa: Szép az Énekek Éneke, a saját szöveged is nagyon tetszik. Az Énekek Éneke-t az internetről is le... (2016.09.11. 18:19) Réges-régen ....
  • CsipkeRózsa: Szép ez az emlékezet. (2016.09.10. 18:31) Emlékezet.
  • CsipkeRózsa: @Emilke mesél: "Érdekes, 11 éves voltam, Sárospatakon a pad alatt a görög regéket olvastam." Jól... (2016.09.10. 18:30) Egy kis pálesz és ....
  • Emilke mesél: Bocsdáss meg, a videóval a mulatást akartam jelezni, csak úgy, csak .... Hej, ha egyszer én egy sz... (2016.09.10. 15:29) Egy kis pálesz és ....
  • CsipkeRózsa: @Emilke mesél: Te most is tudod, én pedig nem is tudtam, csak azt, hogy szívesen nyúlsz a görög mo... (2016.09.10. 15:12) Egy kis pálesz és ....
  • Utolsó 20

Linkblog

Paradicsomfőzés

2009.06.05. 21:33 Emilke mesél

     Ma leszedtem a polcról a zöldbabos, céklás és kis lekvárosüvegeket, mert már nem tudtak feltenni a sótartót sem. Egyből rengeteg helyem lett. Valamit azért hiányoltam. A sörösüvegeket. Ezek az üvegek voltak az eltevési szertartás szerves részei. Annakidején teknőbe berakva, vízzel árasztva áztak vagy két napig, készültünk a paradicsomeltevésre. Anyám a hét elején mondta, hogy meg kell venni a paradicsomot.  Apám dünnyögött, mert ezt ő szokta intézni, két kosárral felhoztuk a pincéből az üvegeket, teknő, víz, beindultunk. Délután mondja apám, már elég nagy vagy és akkor már tudtam, hogy valamit kell csinálnom. Apám elmagyarázta az eltenni való paradicso vásárlásának fortélyait, hogy nehogy annyiért vegyem amennyit kérnek érte, stb. Ezt megjegyeztem, aztán reggel irány a piac. Akkortájt az útcán a fóti és mogyoródi gazdák már 4 óra körül hajnalban álltak a stráfkocsik, végük a járda felé, oldal,hátsó leeresztve. A lovak hámja leakasztva, nyakukban zabostarisznya és jókedvűen rágták a zabot. Szőrük fénylett, szép állatok voltak és mi "úrigyerekek" borzongó izgalommal nyújtottunk kockacukrot némelyiknek. Az évszaknak megfelelő árú, újkrumplival petrezselyemmel kezdve, zőldségek és gyümölcsök illatozó színes színes halmai kellették magukat az őszi krumpli, hagyma, sütőtök és téli káposzta dombjaiig. Ezt láttam az évek során anyámmal,apámmal a piacra menve. Tavasztól végigkóstóltam a ropogóst, a feketét, a kajszit, a majom-rózsa barackot,, dinnye lékjét, körtét, szilvát, szőlőt. Ez az aranyélet elmúlt.  Nagyfiú lettem, egyedül mentem a piacra, eltevésre paradicsomot venni a családnak. Már majdnem 13 éves lettem, majdnem. 4 hónap hiányzott még.
Jó reggelt, morogtam cérnahangon mennyi a paradicsom? 36 fillér kila. Bólintottam és lassan továbbsétáltam. Végigmenve a soron láttam, hogy 34-40 fillér között kínálgatták a portékát. Reggel volt, 6 óra. Hazamentem. 9 óra után újra a piacon voltam. Sokszoknyás asszonyok kínálgatták a portékát, már megoldott kendővel, a férfiak szalonnáztak, átkiáltottak egymásnak és csókolom, hogy a paradicsom? már 26-32 fillér volt a válasz.Sétáltam, sétáltam, hazáig. A déli harangszó indított ismét útnak. Végig a kocsisoron, bizony lányok ott, a kocsisoron. Néztem a kocsikat, kérdeztem az árakat. Volt már 20 fillérért is. Kinéztem egy kocsit. Két láda paradicsom volt az úton, némi gyümölcs, leves zőldség és éreztm ez az én paradicsomom. Átmentem az útca túlsó oldalára és vártam az én vevőmet, aki percek múlva jött is. Rutinos háziasszony, kivett két paradicsomot, megnézte, beszélt a parasttal, aztán láttam, hogy a paraszt felteszi a ládát a kocsira. Eljőtt az én időm. A gazda vizet hozott az utcai kútról, itatott, nézett jobbra, nézett balra besózottan az asszony is izgett mozgott, felsöpörték a lovak után a szennyet, akkor léptem a kocsihoz. Hogy a paradicsom? 20 fillér. Na mennyi lehet ez? Tudtam, 40-50 kg között van egy láda. Néztem, már majdnem indultam és gazda hibázott, megszólalt. Mennyi kéne? 40kg, mondtam kissé már elfordulva , láttam , hogy az inkább 50, De csak 18 fillérem van. Rámnézett a gazda, az asszony is. Na jó ifiúr és feltólta a kalapját, aszt hova? Hát hova,ha mennek haza beadják és mondtam a címet. Az asszony elmosolyodott, a gazda tette a ládát a kocsira, hámfára a kötelet, én is indultam, hogy mire odaérnek már én otthon legyek.
Na akkortájt így ment a vásár, szóra. 18 fillérért kilaja, házhoz. :))

27 komment

Címkék: a nagyfiú vásáról

A bejegyzés trackback címe:

https://eskete-meskete.blog.hu/api/trackback/id/tr608313792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13124 2009.06.05. 22:42:08

Na jó, ... Emilke "paradicsomból" nagyfiú lettél..... de mi lett később :-)))) lesz tovább (a la Intruder) ?????

12890 2009.06.05. 22:54:38

szóval, nem zsömle, nem kifli, paradicsom:)) 18 fillérért? nem semmi:)

13020 2009.06.05. 23:12:06

Emilke ! Leirtam nálam hogy miket kapok, hagyd jóvá, légy szives, Remélem Te jól vagy, irj egy pár sort,kérlek, ölellek,

13005 2009.06.06. 07:30:47

Micsoda paradicsomi vilàg a sok hülye konzervparadicsom helyett az illatos, isteni valosàg hatalmas mennyiségben. Mi 100kg-ot tettünk el, elöbb az üvegeket, aztàn a paradicsomot mostuk apàmmal az élen a fürdökàdban! Nekem egy csodagépen kellett àtdaràlni, külön jött a sürü lé, külön a szàraz mag és héja. Szép volt.

13124 2009.06.06. 08:07:18

4.re volt részem az "ősi" paszírozós technikához. Félköríves fémszita - két görgővel nyomandó, amíg csak leve van az anyagnak :-)))

13003 2009.06.06. 09:16:03

Ez csak a vétel volt, mennyi mident lehetett látni. Az eltevés külön ügy volt.

15138 2009.06.06. 11:18:03

5-re Ugyanezt a paszírozót ismerem. :) Én soha nem tudtam alkudni, sajnáltam őket, ott álltak a napon, cipekedtek, dolgoztak vele eleget. Ha nekem megért " 36 fillért" akkor megveszem. Apám, anyósom viszont, akik eleget árultak is, mindig alkudnak. Ebbe bele kell születni, azt hittem, de lám Emilke, te is tudtál alkudni. Mostanában meg a tévében mutogatják ezt a technikát, hogy nem korán kell menni a piacra, hanem zárás előtt, olcsóbban odaadják. Már a boltokban is. Itt a válság...

13003 2009.06.06. 11:24:08

Nefi, a remitenda mindíg olcsóbb.::)))

34417 2009.06.06. 11:27:04

na igen. a mogyoródi paradicsomnak, paprikának most is híre van. már, aki termeli még. inkább csak a konyhakertben, nagybanira már nemigen. a technikából én is csak azt a homorúszitás, görgős paszírozót ismertem.

10306 2009.06.06. 11:30:23

nekem sem megy az alku:( de a házi parilét még ma is a számban érzem:) a bosin 4-500 egy üveggel:(

Zsiga 2009.06.06. 11:31:44

Nem szándékom a kákán is csomót keresve, elrontani e gyermekkori gondolom még az átkos-átkosból való idilli nosztalgiát, de hát ma már sokan nem tudjuk, abban a napfényes korban mennyit is ért az az ominózus 18 fillér. Másképpen szólva, annak aki 50 kg paradicsomot eladott ennyiért, mennyi munkájába is került azt megtermelni, és maga mi mást vehetett azért a 18 fillérért amit az idézem 'úrifiú'-tól kapott. Nem kisebbítve más, a háború után jött rémuralmakat, szörnytetteit azért az a rendszer sem volt igazán cipóevés mindenklnek, pl. az 'úrifiúk' családjánál szolgáló cselédeknek.

13003 2009.06.06. 11:53:34

Zsiga, az a szabadkereskedelem volt, nem a tervgazdaság. Azonkívül, légyszi figyelmesen olvasni .Ifiúrat írtam, nem úrifiút. Ég és föld a jelentése, márami a magyar nyelv használatát illeti.. Az ifiúr egy kedves, barátságos megszólítás, az úrifiú meglehetősen lenéző tartalommal bírt. A 18 fillér akkor egy "kila" minőségi paradicsomot ért, zárás előtt, a napi haszon megszerzése után, hogy ne vigyék már haza. Az eladó is tudott kereskedni, elhiheted. Meg kell nézni a galgamenti házakat.Ismerte a piac törvényeit ösztönösen. Igen, ez az " átkosból" való történet. A ma visszasírt "átkosból"

13003 2009.06.06. 12:06:41

A paradicsompaszírozó feltéve a lábosra, a két farollni a rúdból kiálló acéltüskére, azt hadd menjen. A lefolyt lé főlforralva, tepsiben a forróvízben álló üvegekbe, tölcséren át, cellofán, gumi, törölgetve és dunsztbarakva a tisztított teknöbe. Másnap lehetett polcozni.

34417 2009.06.06. 12:19:40

pontosan. azért nagy spiller voltál ám, ezzel az alkutechnikával! ma tanítják ártárgyaláson a hallgatás művészetét:)

Zsiga 2009.06.06. 12:20:22

Kedves Emil! Félek mindketten pontatlanok voltunk, szövegedben ugyanis az 'úrigyerekek' kifejezés szerepel. Amúgy én megörültem írásodnak. Bár a paradicsomtartósítás nem igazán kiemelt területe figyelmemnek, gondoltam végre egy politkamentes blog. Némi politikai áthallással bíró reflexiót, csak azért adtam ki magamból, mert elgondolkodtatott, hogy még a legártatlanabb gyermekkori élmények is tartalmaznak olyan disszonáns elemeket vagy kifejezéseket, melyek azt illusztrálják hogy mi magyarok valahogy soha nem tudtunk igazságos, mindenki jólétét biztosító világot létrehozni.

13003 2009.06.06. 13:49:30

Zsiga, látom sokkal fiatalabb vagy. Azidőtájt úrigyerek volt, akinek az anyja fogta a kezét a piacon, nem rugdalta a kavicsokat, /rugdaltuk/, nem köpködött össze vissza. Más tartalom volt.

13709 2009.06.06. 16:40:56

Emilke, "azok" az árak ... amiket felsorolsz.. Hát mit mondjak! Elképesztő még igy is, leirva.... Nekem is vannak egyermekkori emlékeim paradicsombefőzésről, gyümölcseltevésről. Bár egy kicsit másak ezek, hiszen faluhelyen, pláne nagy kerttel, nagy szőlővel, megtermett az eltenni való. De az eltevésben részt vettünk. Igaz, csak apró feladatotak bizott ránk anyánk, nagyon fontos volt a teljes tisztaság.. és ugyebár... mi, gyerekek... Szóval inkább csak néztük és később persze ettük a nyáron eltett finomságokat.

13003 2009.06.06. 17:05:08

Képzeld, ezek valós árak voltak Furcsa, hogy emlészem rá. Még arra is emlékszem, a háború alatt 35 fillér volt agy átszálló és 14 fillér a gyerekjegy a villamoson. Érdekesek az ilyen emlékek.::)))

12910 2009.06.06. 18:08:13

Igen Emilke, az a farollnis paszírozó, azt ismertem én is.:))

13003 2009.06.06. 19:25:18

Ilyen paszirozót néhány éve láttam a tatabányai piacon és ha jól emlékszem a Bosnyákon is van szombaton, oldalt a soron.. Érdekes, hogy többen is erre reflektáltok, miközben a piac hangulata, festőisége mellett elmentetek. A Fehérvári úti piac emeletén vannak Galgamelléki asszonyok, árújukkal, ruházatukkal.

13709 2009.06.06. 21:40:51

Emilke, dehogy mentünk el - már ami engem illet, mert most elsősorban a magam nevében beszélek - kedvesen emlékeztél a piacra, amiről oly hangulatosan irsz. Emellett nekem valóban mellbevágó volt ez az árfolyam, főleg hogy ez tényleg maga volt a valóság. A szép leirást - ugye nem sértelek meg - már megszoktam tőled....:)) De igazad van. Ami megszokott, azt is értékelni kell..Úgyhogy mea culpa.....:)))

13003 2009.06.06. 21:59:03

Ettél te még Bucit?Tudsz még róla valamit?

13709 2009.06.06. 22:01:46

Bucit??? Nem tudom mire gondolsz Emilke...

13003 2009.06.06. 22:09:54

Egy korszak, az 50-es évek eleje. Barna, zsömlenagyságú, mint egy kis kenyérformájú péksütemény volt. 70-80 év közöttiek emlékeznek rá.

13709 2009.06.06. 22:28:03

Értem, Emilke akkor nem biztos,hogy láttam ilyet, a magam 50 évével. Ámbár lehet, hogy később is volt egy ehhez hasonló kenyérféle, talán a szegedi-nek nevezett, vágott kisvekni hasonlithatott ehhez. De az nem barna volt... Szerintem az sincs már... Helyette rengeteg, mindenféle újabb péksütik...

13003 2009.06.06. 22:49:42

Szegedi cipó, zsemletésztából, fél kilós, kerek, fehér volt. És nagyon jó!

13709 2009.06.07. 17:48:14

igen, finom volt, valóban....
süti beállítások módosítása