Csak úgy ki van találva

Ezt azt elmesélem, borzongani nem kell , ettől még jól alhatsz.

Utolsó kommentek

  • CsipkeRózsa: Tisztelt Emilke, Boldog Születésnapot Kívánok. (2016.10.29. 14:12) 60 éve, ....
  • CsipkeRózsa: A "Szeptember..." írásodat már olvastam, de még sokszori olvasásra is nagyon tetszik. (2016.09.23. 17:02) Szeptember ....
  • CsipkeRózsa: Most olvastam el egy 2010-es blogodat, amit Gordiusnak írtál. Abban írsz MOrdecháj Gebirtig-ről.... (2016.09.23. 17:00) Szeptember ....
  • CsipkeRózsa: www.youtube.com/watch?v=Uqvr6igV3Wc (2016.09.18. 16:39) Fájnak a francia chansonok
  • Emilke mesél: Volt is "sikere" a szövegnek! (2016.09.12. 06:09) Réges-régen ....
  • CsipkeRózsa: Szép az Énekek Éneke, a saját szöveged is nagyon tetszik. Az Énekek Éneke-t az internetről is le... (2016.09.11. 18:19) Réges-régen ....
  • CsipkeRózsa: Szép ez az emlékezet. (2016.09.10. 18:31) Emlékezet.
  • CsipkeRózsa: @Emilke mesél: "Érdekes, 11 éves voltam, Sárospatakon a pad alatt a görög regéket olvastam." Jól... (2016.09.10. 18:30) Egy kis pálesz és ....
  • Emilke mesél: Bocsdáss meg, a videóval a mulatást akartam jelezni, csak úgy, csak .... Hej, ha egyszer én egy sz... (2016.09.10. 15:29) Egy kis pálesz és ....
  • CsipkeRózsa: @Emilke mesél: Te most is tudod, én pedig nem is tudtam, csak azt, hogy szívesen nyúlsz a görög mo... (2016.09.10. 15:12) Egy kis pálesz és ....
  • Utolsó 20

Linkblog

Véna.

2016.05.09. 21:43 Emilke mesél

. 1957 nyarán, (Istenem de rég volt ) a pápai kórház belosztályán volt gyakorlaton. A egészségügy azon szakában, mikor a mai körülményekhez képest egyfelől őskori viszonyok uralkodtak, másfelől a fehér ággyal, fityulás kisnővérekkel , a régi időkből ittmaradt, civilbe öltözött apácákkal, ágytálakkal , …

Nővérekkel, akik arcán a tapasztalat, a segíteni akarás, az élet iránti mélységes alázat, akiknek halk szava, megengedi doktor úr? -kérdése annyi jószándékot takart, akik még a hálapénzt hírből sem ismerték, akik zokszó nélkül vállalták az esetleges rendkívűli műszakot, akik a beteget kanalanként etették, ….

Réges rég volt.

. A belosztályra hozták be az infaktusos beteget. 6 hét szigorú fekvés, svájci K-Strophantozid és diaphyllin iv. Orvos nem volt elég. Vidéki kórházakban a nővér injekciózott.

Pápán is. A felszívott injekciók tálcán előkészítve a szükséges tartozékokkal és reggeli után indult a menet. Főnövér, medikák, medikusok.

Szerencsés voltam, szinte minden injekciózásra mehettem. Aztán eljött az az idő, hogy egy egy kötélvéna esetén a főnövér bátorító pillantása mellett a „doktor úr” kezébe vehette a fecskendőt.

Megtanultam vénázni. Ott is, ahol a véna a vastag kar zsírpárnái alatt a mélyben bújócskáztak és a nyári gyakorlat végén már egyedül jártam a kórtermeket a fecskendőkkel.

. Teltek az évek, már a diplomám is megvolt és a kórházi osztályokon, ahol dolgoztam, már én tanítottam vénázni az ifjú kollégákat. Igaz, a reggeli vérvételeken soha nem húzódtam hátra, térdemen a gumilepedővel, kezemben a leszorítócsővel és vattával végeztem a dolgom.

. 1962-ben szülészeti gyakorlaton voltam. Egy nap a mentő behozott egy beteget. 63 éves parasztasszony, 140 kg, néhány nap óta vérzett. A diagnózis egyértelmű volt, a prognózis is. Az adjunktus nekiállt megvizsgálni a beteget. Ez sem volt könnyű feladat, a férfitársak mellőzzék kérem a röhögést, hölgyek, 80-90 kilónál sem egyszerű a dolog ugye, ….

Szóval curetaget kellett végezni. Az akkori szokásoknak megfelelően Evipan altatásban. Ez egy intravénás phenobarbiturál származék, rövid hatással nem túl mély narkózist biztosított. A hatás mindenesetre testsúly/kg függő volt, de még ez esetben is elég lett volna az idő. Senki nem talált vénát.

A kar vastagabb volt, mint egy fejlett comb.

Mikor a vizsgálóba lépett, 8 kárörvendő szempár szegeződött rá. Nem volt közkedvelt, az egyik nővér kárörvendő hangon érdeklődött, úgy hallottuk doktor úr, maga tud vénázni.

Tudott.

Bal keze középső ujja a könyökárok mélyedésében tapintott, egyet szúrt.

A fecskendő enyhe visszahúzására majdnem fekete vér jelent meg a kónusznál az Evipán sárgástavában. Bólintott az adjunktus felé: Mehet! A hüvelytükör eltűnt, lapocok segítettek a feltárásban, megnyomta fecskendőt. 3 cm3 Evipán folyt be,

a légzés megakadt, a test tónusa összeomlott.

Összenéztek az adjunktussal.

A műszerek lehullottak,

halál a tű hegyén!

A boncolás a tüdőartériák y emboliáját mutatták.

Carcinómás fekélyből jött a vérzés és a szervezet a véralvadás fokozódásával válaszolt.

. A halált a tű hegyén a legrosszabb indulattal sem kívánják egyetlen orvosnak sem.

Még ma is tud vénázni. Vérvételkor mutatta az asszisztensnőnek, hogy hol a vénája.

 

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eskete-meskete.blog.hu/api/trackback/id/tr538700750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CsipkeRózsa 2016.05.10. 12:32:30

Lett ennek valami kellemetlen következménye, vizsgálat?

Emilke mesél 2016.05.10. 14:39:45

Nem volt semmi, annyira nyilvánvaló volt az eset. A lovagló embólia azidőtájt egyenlő volt a halálos ítélettel. Trendellenburg ugyan kidolgozott egy műtéti eljárást, de világszerte mindössze 24 (!) sikeres műtétről számoltak be. Ennyi a véletlen is lehet.
Filmek kedvenc témája volt, de semmi több. Ma meg sem emlékeznek a dologról a tankönyvek.

Emilke mesél 2016.05.10. 16:48:58

Ez a fajta embólia manapság is végzetes kimenetelű. Vannak ugye még mai nap is olyan betegségek, ... A technikai lehetőségeink óriásit fejlődtek. Egy kicsit a tudásunk is.

CsipkeRózsa 2016.05.10. 20:23:58

Olvastam néhány Shakespeare-írásodat, egyik jobb, mint a másik. Volt, amelyikhez még hozzászólást is írtam.

Emilke mesél 2016.05.10. 20:33:03

Na, melyik tetszett? Gyűjtögetni fogok egy összeállításhoz.

CsipkeRózsa 2016.05.11. 18:37:09

@Emilke mesél: Elolvastam kb. 30 írásodat ebből összeírtam 26-ot. Nekem mindegyik tetszett, nem tudom mennyit akarsz a végén összegyűjteni. Még csak a 2011. január-tól május 25.-ig van meg.

Témák szerint, vagy dátum szerint csinálod meg a gyűjteményt. A témákat dátum sorrendben.

Én nagyon szeretem az életrajzi leírásaidat, egyes szám harmadik személyben, tetszenek az egyéb meséid, másokról írt történetek, bibliai írások, orvosi, kórházi események, külön témaként politikai szövegeid, meglátásaid.

Gondolom, a hozzászólásokat nem veszed figyelembe, pedig gyakran jól kiegészítik az alapszöveget.

Ha akarod, az eddig elolvasottakról összeállított listámat beírom a következő hozzászólásomban.

Emilke mesél 2016.05.12. 03:03:19

@CsipkeRózsa: Előre is köszönöm a segítséget.

CsipkeRózsa 2016.05.20. 14:28:42

Tisztelt Emilke,

elolvastam a 2011. évből a 3.-6. hónapot, majdnem mindegyik írásodat betenném a gyűjteményedbe.

Havonkénti bontásban elküldöm hozzád, előbb nézd meg, így jó lesz-e? Ha címek szerint kéred, szólj, úgy összesítem.

Az első hónapot mintának megmutatom, lehet, hogy nem nagy segítség lesz. Gondolom, az írások megnyitásához ez az egyszerűbb megoldás.

CsipkeRózsa 2016.05.20. 14:41:37

Először el akartam küldeni mind a 12-t, de nem volt hajlandó, utána megpróbáltam egyet, hogy elviszi-e.

Úgy látom, hogy négyesével sikerül. Az 1 darabost ne vedd figyelembe.
süti beállítások módosítása