Csak úgy ki van találva

Ezt azt elmesélem, borzongani nem kell , ettől még jól alhatsz.

Utolsó kommentek

  • CsipkeRózsa: Tisztelt Emilke, Boldog Születésnapot Kívánok. (2016.10.29. 14:12) 60 éve, ....
  • CsipkeRózsa: A "Szeptember..." írásodat már olvastam, de még sokszori olvasásra is nagyon tetszik. (2016.09.23. 17:02) Szeptember ....
  • CsipkeRózsa: Most olvastam el egy 2010-es blogodat, amit Gordiusnak írtál. Abban írsz MOrdecháj Gebirtig-ről.... (2016.09.23. 17:00) Szeptember ....
  • CsipkeRózsa: www.youtube.com/watch?v=Uqvr6igV3Wc (2016.09.18. 16:39) Fájnak a francia chansonok
  • Emilke mesél: Volt is "sikere" a szövegnek! (2016.09.12. 06:09) Réges-régen ....
  • CsipkeRózsa: Szép az Énekek Éneke, a saját szöveged is nagyon tetszik. Az Énekek Éneke-t az internetről is le... (2016.09.11. 18:19) Réges-régen ....
  • CsipkeRózsa: Szép ez az emlékezet. (2016.09.10. 18:31) Emlékezet.
  • CsipkeRózsa: @Emilke mesél: "Érdekes, 11 éves voltam, Sárospatakon a pad alatt a görög regéket olvastam." Jól... (2016.09.10. 18:30) Egy kis pálesz és ....
  • Emilke mesél: Bocsdáss meg, a videóval a mulatást akartam jelezni, csak úgy, csak .... Hej, ha egyszer én egy sz... (2016.09.10. 15:29) Egy kis pálesz és ....
  • CsipkeRózsa: @Emilke mesél: Te most is tudod, én pedig nem is tudtam, csak azt, hogy szívesen nyúlsz a görög mo... (2016.09.10. 15:12) Egy kis pálesz és ....
  • Utolsó 20

Linkblog

Étkészlet

2016.02.21. 10:44 Emilke mesél

Nagyanyja négy gyerekkel alig 50 évesen megözvegyült Férje drehus volt a Láng gépgyárban, nem maradt utána vagyon. Abban az időben csak a postás, a vasutas meg a méltóságos úr volt nyugdíjas. A többiek?

Mikor megszületett, apja az Egyesült Izzóban segédmunkás volt. Anyja a szomszéd épületben a Phillipsnél bérszámfejtő. Se Gyes, se anyasági, semmi nem volt. Kézenfekvő, hogy nagyanyja cumisüvegből nevelgette a „szemefényét” az első unokát. Fáradt kis öregasszony volt, kékes ajka között hangosan szedte a levegőt, de Gyurikának este a két házzal távolabbi hentestől feketehurkát, parizert, tepertőt hozott és Rónabácsitól zsemlét. Azt, hogy ő mit evett, el is felejtettem. Még lefekvés előtt egy kis kvarglit is kapott némely este, meg teát. Amikor jött a háború a tea planta lett és a citrom kis tabletta, de semmi aromája nem volt.

Nem voltak gazdagok, de apja nem ivott, hadiüzemi dolgozó lévén 2-3 pengővel több volt a fizetése mint másoknak és otthonmunka után cipők kopott sarkait javítgatta, abból is jött egy kis pénz, ha nem is sok.

Emlékszik a tányérokra. Fehér „porcelán, szélein nyomott girlandok futottak, még manapság is látni belőlük.

A szekrényből előveszi a zsolnay tányért, a készleteből, ahogy anyja mondta, ZSOLNAYT. Forgatja a kezében. Hiánytalan a készlet, hibátlan. Mondta a lányának, hogy majd megkapja, ha akarja már most is.

Minek? Kérdezte a lánya? Majd fölrakja a padlásra.

Olyan volt, mint egy pofon. Váratlan és nagy. De elmosolyodott, nem is felelt.

A szekrényből poharat vesz elő. Csiszolt kristály, már 50 éves. Van két olyan pohara is, amely 100 éves is van. Vékony üveg, finom mintázattal. Manapság csak vastag plump vackokat kapni. Érdemes olyan helyeken keresgélni, ahol régi háztartások, hagyatékok darabjai fellelhetőek. Megtörölgeti puha flanelkendővel, bort tölt a csillogó pohárba. Lassan kortyol, nézi a vörös fényt. Kívül a pohár fehér fénye, belülről a bor vöröse, sajnálja a lányát. Nem ismeri az örömök simogató melegét, a tárgyak lelkét Más értékrendek szerint sorolja a dolgokat. Nem tőle tanulhatta, biztos.

A lakásban 80-100 éves bútordarabok. Nem modern vacak, de szereti őket. Szokás. A szokásainak rabja. Öreg ember már. Szemét végigfuttatja a könyvespolcain. Nevetve szokta mondani, hogy már 19 méternyi könyve van, mert meg kellett mérni, hogy elférjenek, de már megint itt-ott kupacok halmozódnak, … Minden kötet címét ismeri. Sőt, olvasta is. Lánya megkérdezte, hogy mit olvasson. Nem tudott felelni. Ö 9 éves kora óta olvas, most mit mondjon a 40 éves lányának? Tényleg, mit is olvasson? Mosolyog. Reméli nem látszik a sajnálkozás. Aztán vállat von.

Nem ő nevelte a lányát.

Forgatja a tányért. Vágja a földhöz?

Aztán megtörli és szépen visszateszi az polcára. Megállapítja, az üvegpolc poros.

Neki már van ideje letörölgetni.

A tányérok nem nagy értékek, a kristálypoharak sem. Csak az ő életét töltötték ki, csak ő hurcolgatta országokon keresztül kis értékeit, hogy talán egyszer valaki …

Senkinek nem kell.

A padláson sincs hely.

Vagy mégis?

 

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eskete-meskete.blog.hu/api/trackback/id/tr878408040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Solide 2016.02.21. 11:06:59

Csak úgy a szekrényből veszi elő? Milyen szekrény ez? Modern, vacak konyhaszekrény? Vagy még régi, jó kredenc? Esetleg üvegezett ajtajú vitrin?

Emilke mesél 2016.02.21. 11:40:22

A szobában van egy vitrin az edényeknek.

Emilke mesél 2016.02.21. 11:41:58

Azt nézem, hogy te milyen ügyes vagy, megtalálsz. Hogyan csinálod? Én ügyetlen vagyok, bruhaha!

Solide 2016.02.21. 11:56:00

Egyrészt regisztrálva vagyok itt, és be tudtalak jelöni követésre, így az oldal értesít, ha írsz. Másrészt használom a ZorróAszter-féle linkgyűjteményt.

Emilke mesél 2016.02.21. 12:01:38

@Solide:
Én még nem vagyok ilyen profi. Várjál csak, hát én is regisztrálva vagyok, vagy nem? A követés mezőben van egy kereszt. Odamegyek, azt írja 5 követőm van.Mit is nyomkodjak, még nem tudom. Zorró linkgyüjtemény? Keresem.

Solide 2016.02.21. 12:30:26

Az a fül azt jelzi, hogy hányan jelöltek be követésre. Ha te megnyitod és elolvasod valaki másnak az írását itt a blog.hu felületen, akkor más lehetőségeket is kapsz. Olvasáskor a képernyő jobb felső sarkában van egy ikonsor. Szélről befelé haladva narancssárga kockában fehér házikó - ennek akkor van értelme, ha már többeket is bejelölték követésre. Mellete szürke mezőben vagy plusz jellel vagy pipával az a felirat, hogy követem. ezzel tudsz más bejegyzéseire úgy fel- vagy leiratkozni, hogy az oldal szóljon vagy ne szóljon, ha valaki írt új bejegyzést. mellette saját avatarod, beljebb egy harang, ott jelenik meg a harang mellett kis szám, ha már követsz valakiket, hogy van(nak) új írás(ok) amit/amiket még nem láttál. végül egy szem mellett egy szám - ezzel nem kell törődni, ez azt jelzi, hogy az éppen megnyitott írást eddig hányan olvasták el. Itt van ZorróAszter linkgyűjteményének címe (amire a te írásaid múltkori engedelmeddel fel szoktam tölteni): exnolbloggerek.uw.hu/ only is csinált ilyen gyűjtő oldalt, biztos szívesen felvesz téged, és akkor azt hiszem, ott automatikusan megjelensz a továbbiakban (ha jól értettem).

pettra01 2016.02.21. 13:00:35

Sokáig azt hittem, nem vagyok a tárgyak rabja, aztán rájöttem, hogy azért vannak kivételek. Egyes tárgyakhoz nagyon erősen kötődöm, nem azért, mert értékesek, hanem mert emlékek kötődnek hozzájuk. Van például egy üvegkancsóm, még a nagyanyám főzte abban a teát, borzasztó volt, amikor valamelyik gyerekem odakoccintotta valamihez és megrepedt. És nem dobtam ki, a mai napig őrizgetem, nem jó már semmire, de nem vagyok képes kidobni. Vagy a kék fazék, amiben anyám szeretett főzni, én is abban főzök, nem mintha nem vehetnék másikat, szebbet, jobbat, de az már ereklye. A gyerekeimnek már nem jelentik ezek a tárgyak ugyanazt, ők valami máshoz fognak kötődni, ha fognak. Hogy mi értékes számomra, annak köze nincs a tárgyak valódi értékéhez.

littke 2016.02.21. 13:48:52

+
Én is követlek....

CsipkeRózsa 2016.02.21. 14:28:43

Ez a kitalált történet is olyan valóságosnak tűnik.

Emilke mesél 2016.02.21. 14:32:17

@CsipkeRózsa:
Valós. 2 méterre a hátam mögött a "zsolnay" Meg a padlás is, ahol lett volna helye. :-)

ZorróAszter 2016.02.21. 15:20:37

Kedves Shakespeare!

Tök vicces, hogy ami gyárakat felsorolt, az az én rokonaimnak is a munkahelyei: Láng, Egyesült Izzó és még a Phillips is.

Nagybátyám - akit a testvérei Kapikának becéztek - dolgozott a Phillips-ben.

Azzal ugratták a testvérei, hogy "Kapika megy a philipsbe!" (így fonetikusan p-vel és h-val ejtve.)

Az ugratás annak szólt, hogy az valami előkelő dolognak számított. Igazi melós olyan helyeken dolgozik, mint a Láng vagy az Izzó.

CsipkeRózsa 2016.02.21. 15:30:24

@Emilke mesél:
Először azt gondoltam, hogy Te vagy a Gyurika. Most megint úgy gondolom.

Emilke mesél 2016.02.21. 15:34:05

A ház, ahol születtem, a Klauzál utca-Lázár Vilmos utca sarkán áll. A Klauzál utca másik oldalán húzódik a gyárfal a Magyar Pamutipar. A fal mögött csattogtak a szövőgépek, iskolatársak laktak a Pamut házakban. A testem, a vérek ez a város. Fülemben halkan dübörögnek a gépek, éjjel nappal. A Cérnagyár előtt jártam el a Tungsram strandra. A Mauthner, Wolfner és a Pannónia bőrgyár előtt szaladt a villamos, ha éppen üres ütközőt találtam.

ZorróAszter 2016.02.21. 15:44:31

A nagyapámék apámmal és a testvéreivel a Petneházi utcában.

Emilke mesél 2016.02.21. 16:07:41

A Petneházi utca sarkán állt meg 90-es villamos, mielőtt a Béke tértől befúrta magát város belsejébe. A Vasas meccsek idején tömegek álltak a sarkon. Kifelé pedig onnan szaladt a mezőkre, hogy elérje a temetőnél Újpest szélét.

Emilke mesél 2016.02.21. 16:39:04

Furcsa az ember agya. Régi képek, mintha ma lenne. Isten? Ne röhögj rajtam! Akkorát csapok az asztalra, hogy az egész föld belehasad! Idenézz! Itt az agyam! Te is ott vagy a sarokban, az, az a kicsi! Az vagy Te!
És a többi, az egész város, mikor a hátsó kocsiban a kalauz meghúzta a bőrszíjas csengőt és utána az első kocsiban is, aztán a középső kocsi füttyösének sípja, a lépcsőn lógás,
á, fenébe!

Kokó1 2016.02.26. 18:14:18

Azt hiszem Emilke, valamilyen szempontból mindőnk, a volt fiatalságunk rabjai vagyunk...
Ahhoz tartoznak a tárgyaink, emlékeink, a régi "erőnk" emléke, stb...
Ami neked Újpest, az nekem Tata, másnak meg Göngyös, vagy éppen Somogyfajsz...
Emlékszem, mikor úgy nyolc évesen, összevágtam gyújtósnak a régi nappali bútort, (valódi igazi fenyőből készült faragott görög sisak dombormű volt rajta, meg dór stílusú oszlopokon forgott a zsanérja) mert anyámék kicserélték egy politúrozott "kombinált szekrényre", amitől már akkor is undorodtam...:-))

Emilke mesél 2016.02.26. 19:37:22

@Kokó1:
Micsoda jól tud égni a fenyőfa! :-)
Nekem eltűntek a tárgyaim, elvesztettem, elfejtettem, elhagytam. Csak az emlékeik. Érdekes, szinte megfoghatóak
süti beállítások módosítása