Csak úgy ki van találva

Ezt azt elmesélem, borzongani nem kell , ettől még jól alhatsz.

Utolsó kommentek

  • CsipkeRózsa: Tisztelt Emilke, Boldog Születésnapot Kívánok. (2016.10.29. 14:12) 60 éve, ....
  • CsipkeRózsa: A "Szeptember..." írásodat már olvastam, de még sokszori olvasásra is nagyon tetszik. (2016.09.23. 17:02) Szeptember ....
  • CsipkeRózsa: Most olvastam el egy 2010-es blogodat, amit Gordiusnak írtál. Abban írsz MOrdecháj Gebirtig-ről.... (2016.09.23. 17:00) Szeptember ....
  • CsipkeRózsa: www.youtube.com/watch?v=Uqvr6igV3Wc (2016.09.18. 16:39) Fájnak a francia chansonok
  • Emilke mesél: Volt is "sikere" a szövegnek! (2016.09.12. 06:09) Réges-régen ....
  • CsipkeRózsa: Szép az Énekek Éneke, a saját szöveged is nagyon tetszik. Az Énekek Éneke-t az internetről is le... (2016.09.11. 18:19) Réges-régen ....
  • CsipkeRózsa: Szép ez az emlékezet. (2016.09.10. 18:31) Emlékezet.
  • CsipkeRózsa: @Emilke mesél: "Érdekes, 11 éves voltam, Sárospatakon a pad alatt a görög regéket olvastam." Jól... (2016.09.10. 18:30) Egy kis pálesz és ....
  • Emilke mesél: Bocsdáss meg, a videóval a mulatást akartam jelezni, csak úgy, csak .... Hej, ha egyszer én egy sz... (2016.09.10. 15:29) Egy kis pálesz és ....
  • CsipkeRózsa: @Emilke mesél: Te most is tudod, én pedig nem is tudtam, csak azt, hogy szívesen nyúlsz a görög mo... (2016.09.10. 15:12) Egy kis pálesz és ....
  • Utolsó 20

Linkblog

Tévedés.V. Tévedés?

2009.08.02. 15:40 Emilke mesél

könyvek adják a tudást

Hazakerültem újra. A biztos tudatban, hogy nem kell visszamennem Sárospatakra, vídáman teltek napjaim. A szülők nappal dolgoztak,.Otthon a kölcsönbe, vagy születésnapra, karácsonyra ajándékba kapott könyvek társasága volt számomra az út a megismerés felé. 12 éves voltam, hogy Kodolányi „A vas fiai“-ját, Kenneth „Csőcselék fegyverben“-jét és az akkor, meg azóta is divatos „Elfújta a szél“-t olvastam. Mosolyogva nézem könyvespolcomon Lin Ju Tang könyveit, emlékeimben fúja a szél Ay Rand könyvének lapjait.Az emlékekbből nem tudom kitalálni, hogyan került a könyvespolcra az „Antidüring“ Ott volt. A pengős regények, P.Howard és az Isten tudja kik, az angol „kriminologúsok szakmunkái“ , a ponyvaárú kilószámra összeszedett, egymásközt cserélt példányai. A krémek krémje, a lányoktól kölcsönzött Cilike könyvek, széplelkű néniktől Bozzay, szomszédtól Guidó da Verona,Szentmihályiné, Zsigray,de mindenekelőtt a magyar regény etalonjai, Jókai, Mikszáth, Móricz, Móra és sorba a többi. Ma a polcom ezernél több darabja, melyeken átrágtam magam, életem hű kísérőtársai,szelíden néznek rám. Minden kötet kissé kihúzza magát, ha kézbeveszem, lapjaikat felütve rámmosolyognak a sorok, mert tudják, egy kicsi ragadt rám belőlük.

Nem volt problémám az iskolában sem az irodalommal, sem a történelemmel. Magyar tanáraim rám néztek magyarázat közben, történelemtanáraim mondataikat cinkos kacsintással kezdték, ugye akkor, miközben természetes egyetértéssel kacsintottunk össze.

A hétköznapok nem voltak könnyüek. Apám hazajőtt a gyárból, átöltözött otthoni munkaruhájába, sarokból elöhúzta tanult szakmája a cipőkészítés szerszámait és keze alatt a bőr feszült a kaptafán, a zwikkelés fortélyai, a bransolfektetés, éles kés fenése, szurkos fonállal varrás, a talpbőr lukasztás, faszögelés, viaszozás és a bőr krémezése, mig a feje felett lopott árammal égő fény elcsúszott a ragyogáson, ó ifjú boldog idők, mit is mesélek erről nektek. Apám keze, a munka sodrában, ha rosszalkodtam nyakonvágott, de nicsak, elfelejtettem. Csak arra , de arra jól emlékszem, hogy tányéromra fínom falatot rakott és az első nyakkendőmet megkötötte.

Ma ennyi az emlékezés, meglazítom a nyakkendőm, szorít egy kissé a torkomon. Megtörlöm a cipőmet, hogy fényes legyen.

21 komment

Címkék: munka tanulás hétköznapok

A bejegyzés trackback címe:

https://eskete-meskete.blog.hu/api/trackback/id/tr598314000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

12392 2009.08.02. 16:09:28

Emilke! El kell mondjam egy régi dilemmámat. Úgy érzem, és tapasztalom, hogy a „könyvek adják a tudást” gondolat egy kissé sántít. A könyv, az olvasás csak szükséges, de nem elegendő feltétele a tudásnak és a műveltségnek. Ebben a sajnálatosan keveset olvasó világban is gyakorta kell találkoznunk olyanokkal, akik hiába olvasnak. És nem az olvasnivalóval van a baj, mert jót és megfelelőt is olvasnak. A legismertebb példa az LTK. Rengeteget (ő is mondja és mások is) olvas és megfelelőt. De ennek nyomát sem tudásban, sem műveltségben nem lehet rajta észrevenni.

13003 2009.08.02. 16:24:27

Talán úgy kellene fogalmaznom, hogy a" a jó könyvek adják a tudás alapanyagát" ? Így jobb? Ki LTK?Látod, még mindíg van tudásszomjam. Igazat adok neked, olvasni is tudni kell, hogy kevesebb legyen a hiába olvasottak aránya.

12392 2009.08.02. 16:44:34

Jaj! Nem téged kritizáltalak! Én is mindig ezt szajkózom gyermekeknek és szüleiknek. Te neeem tuuuudoood, hogy ki az az LTK? A Napkelte főszerkesztője és, ami még súlyosabb vasárnaponkénti műsorvezetője.

13003 2009.08.02. 17:02:17

Boldog vagyok, nem látom a "pesti"Napkeltét. Vesztettem valamit? Egyébként már miért ne kritizálhatnál?

15104 2009.08.02. 17:38:50

Mi a jó irodalom amit annak kiáltanak ki, vagy amihez hangulatom van!?? LTK pedig biztosan nem figyelt a papájára !!

12392 2009.08.02. 17:39:19

Hogy vesztettél-e? Ha dühít az emberi hülyeség, akkor igen! Egy csomó idegeskedést!

13190 2009.08.02. 17:42:39

Emilke! Ha nem lettek volna a könyvek, melyeket faltam magam is, nem lettem volna ilyen, én azt mondom, hogy a könyvek által lettem ilyenné, a napokban olvastam az Első tanítót, Ajtmatovtól és bizony párásodott a szemem. Szépen írtad le a viszonyodat a könyvekhez, bizony én is megsimogatom őket! Napkeltét én sem nézek évek óta és nagyon sok mindent nem nézek, annál többet olvasok, bárcsak a tévézők is azt tennék, más lenne a világ!

12014 2009.08.02. 17:56:47

A könyvel szeretete számomra is ismerősként köszön vissza. Ha Apám meg akart büntetni, eldugta a könyvemet, és ennél fájóbb büntetés nem létezett számomra.Hogy az olvasási mániám látszik-e rajtam? Talán igen, talán nem, de egy biztos: formálták az ízlésemet, terelgettek valami felé, vagy éppen ellenkező irányba, új szavakkal, szép jelzőkkel ismerkedtem, megtanultam a sorok között olvasni. A könyv fontos része az életünknek, fejleszti a képzelőerőnket, nélküle sivárabb lenne a világ.

14742 2009.08.02. 18:03:49

Tapasztalatom, hogy van egy bizonyos életkor, mikor szinte kivétel nélkül mindenki "kilóra" olvas. Gyerekeim, nagyunokám ezt az általános iskolában hagyták, viszont ismertem nem egy komoly beosztású, diplomás embert, akit ez a fajta olvasás egész életén át elkísért. Azt hiszem Gyuri megállapítása ezekre vonatkozik - rajtuk tényleg nem látszik meg olvasottságuk.

12392 2009.08.02. 18:31:25

9: Nem! Ilyen is van, de ezt próbáltam kizárni a mondókámban. Én azokról beszélek, akik sokat és "jót" olvasnak, de képtelenek feldolgozni, vagy más akadályozza meg őket abban, hogy a felmutatott tudásukon és az érzékelhető műveltségükön ez látszana!

14742 2009.08.02. 18:48:45

10: O.K. Gyuri, talán, ha ismerem az általad említett személyt, nem így fogalmazok.

15138 2009.08.02. 19:09:31

És nem lettek megemlytve a kultúrsznobok, nameg azok, akik olvasnak, ahelyett, hogy élnék az életet, el vannak a saját jópofa kis virtuális világukban, ahelyett, hogy enni adnának a gyerekeiknek, ellenben baromi büszkék a műveltségükre, és az olvasott mennyiségre. (saját tapasznyalat...sajnos)

13005 2009.08.02. 19:36:39

Azt tartom nagy szerencsémnek, hogy sok meghatàrozo értékü könyvet akkor olvastam, amikor arra épp szükségem volt, ràadàsul a megfelelö sorrendben. Véletlen szerencse? Sosem tudom màr meg!

12392 2009.08.02. 19:59:02

11: Ehhez nem kell konkrét személyre gondolnod. Ez egy – nem is nagyon ritka – jelenség. 13: Én ezt nem mondhatom, mert ötletszerűen (mindig azt vettem le a polcról, ami megtetszett, vagy sorozatban vettem le) és irányítás nélkül (szüleim próbálkoztak vele, de nem jött össze, még a tilalom se) olvastam. De ennek soha semmiféle hátrányát sem tapasztaltam.

relatív 2009.08.02. 21:14:08

Érdekes dolog az olvasás, mint gyakorlat. Én IS, mint lehár a könyveket " kilóra " , és tömérdeket, de sajnos az írók nem nagyon ragadtak meg - tán épp ezért - emlékezetemben ( amit szégyellek IS ). Sajnos ez visszaüt. mert a mindennapi életben IS sokat bajlódom a nevekkel ( illetve ismeretének hiányával ), ami sokszor már eléggé vicces formába torkollik.... A nagy írók mellett azonban, Kosáriné Réz Lola által fordított számtalan könyvre jól emlékszem, mert valahogy a fordításai, írásai nagyon az én szájam íze szerintiek és a stílus az nagyon számít nálam. A jelenlegi könyv-kavalkaád IS ludas ám a kevéssé olvasás terjedésében - szerintem - mert alig győzzük a kevéssé váló idő miatt ( én magam IS néha két-három könyvet olvasok egyszerre, mert amikor az egyikben megakadok a másik izgat annyira, hogy belekezdjek ), talán ezért IS kísért a név-felejtés ördöge ! Persze szerintem az olvasottság nem mindig hozza meg az ismeret-tudás sikerét, az olvasott művek csak a saját kútfönk olvasztó tégelyében formálódik használható ismeretté....szerintem .

13003 2009.08.02. 22:09:08

Sajnálom, hogy az olvasás irányába tolodtunk, hiszen az olvasást lehetővé kellett tenni.Ez úgy látom elsikkadt. Apám 12 (!)éves korában cipészinas lett, 1918-ban. Nekem csak tanulni kellett volna, de én, büdös kölyök nem tanultam eleget. Mint látható, nagy tudós nem lettem.:(

16331 2009.08.03. 05:37:18

Már tegnap este hozzá akartam szólni, de mire írtam volna, eltűnt a post a címoldalról, és az itteni kereső mindenre jó, csak nem keresésre. Térjünk rá inkább az olvasásra. "Felütöttem a Wikipédia" magyar írók ÁBC szerinti adatbázisát, s 77 "K" kezdőbetűs magyar írót találtam. Ez egy öntesztelés akart lenni, először mennyiségi megközelítésben. Harminchármuktól olvastam legalább egyvalamit, vagy éppen sokat is. Ide másolom az általam sokat olvasottak névsorát, azzal a kérdésfeltevéssel (magamnak is), hogy akkor ez most jó, nem jó, vagy így lehetetlenség eldönteni az olvasottság, műveltség kérdését, mert lehet, hogy egyik sem alakított bennem (rajtam) semmit? Karafiáth Orsolya Karinthy Ferenc Karinthy Frigyes Károlyi Amy Kassák Lajos Katona József Kazinczy Ferenc Képes Géza Kertész Ákos Kiss Benedek Kittenberger Kálmán Kodolányi János Kolozsvári Grandpierre Emil Kosztolányi Dezső Kuczka Péter Kovai Lőrinc Krúdy Gyula Kölcsey Ferenc

13005 2009.08.03. 09:21:00

Az àltalànos iskola a Sziv utcàban minden volt, csak nem szivélyes, a tanitok ott minden kedvem elvették a tanulàsrol, a nyomor meg fokozta az apàthiàmat, vagyis inkàbb olvastam és àlmodtam, a többi nem érdekelt. Apàm azt mondta: "ha nem tanulsz WC-s néni leszel a Lövölde téren". Hàt ennyit az ötvenes évekröl....

11812 2009.08.03. 10:27:41

Lehet, hogy a könyvektől nem leszel okos, de ma már mindenki tudja, hogy az EQ sokkal fontosabb mint bármi más a zéletben. Persze a jó könyv esetében....

13003 2009.08.03. 11:35:21

Azok az átkos 50-es évek?Nyomor volt?Mi volt az apád?Nehéz volt, azt tudom, de nyomorra nem emlékszem. A tanulástól elvenni a kedvet? Hogyan? Akartam tudni. A kezembe vettem a könyvet és utaztam.Tudom, hogy ,... csak a megfelelő könyv volt a lényeg.
süti beállítások módosítása