Csak úgy ki van találva

Ezt azt elmesélem, borzongani nem kell , ettől még jól alhatsz.

Utolsó kommentek

  • CsipkeRózsa: Tisztelt Emilke, Boldog Születésnapot Kívánok. (2016.10.29. 14:12) 60 éve, ....
  • CsipkeRózsa: A "Szeptember..." írásodat már olvastam, de még sokszori olvasásra is nagyon tetszik. (2016.09.23. 17:02) Szeptember ....
  • CsipkeRózsa: Most olvastam el egy 2010-es blogodat, amit Gordiusnak írtál. Abban írsz MOrdecháj Gebirtig-ről.... (2016.09.23. 17:00) Szeptember ....
  • CsipkeRózsa: www.youtube.com/watch?v=Uqvr6igV3Wc (2016.09.18. 16:39) Fájnak a francia chansonok
  • Emilke mesél: Volt is "sikere" a szövegnek! (2016.09.12. 06:09) Réges-régen ....
  • CsipkeRózsa: Szép az Énekek Éneke, a saját szöveged is nagyon tetszik. Az Énekek Éneke-t az internetről is le... (2016.09.11. 18:19) Réges-régen ....
  • CsipkeRózsa: Szép ez az emlékezet. (2016.09.10. 18:31) Emlékezet.
  • CsipkeRózsa: @Emilke mesél: "Érdekes, 11 éves voltam, Sárospatakon a pad alatt a görög regéket olvastam." Jól... (2016.09.10. 18:30) Egy kis pálesz és ....
  • Emilke mesél: Bocsdáss meg, a videóval a mulatást akartam jelezni, csak úgy, csak .... Hej, ha egyszer én egy sz... (2016.09.10. 15:29) Egy kis pálesz és ....
  • CsipkeRózsa: @Emilke mesél: Te most is tudod, én pedig nem is tudtam, csak azt, hogy szívesen nyúlsz a görög mo... (2016.09.10. 15:12) Egy kis pálesz és ....
  • Utolsó 20

Linkblog

Ajánlom magamat IV

2009.01.21. 20:04 Emilke mesél

     Tavaszi zöld sarjadt a föld sebein, a falvak a paraszti bölcsesség szerint eltemették a halottakat és az istálók,fészerek homályában az állatok, ekék, boronák,gazdasági szerszámok rendbetétele folyt, az új élet vetésére készülődtek, a talpalatnyi földek zsellérei bizakodva néztek a jövőbe. A gyárak munkásai bejárták a csarnokokat, a törtüvegű ablakokat sokszor csak papírral beragasztva tisztogatták a gunnyasztó gépeket, zsírral,olajjal kenték a csapágyakat és némely csarnok megtelt zsongással, a fém csengett a kalapácsok alatt. Valami ösztönös mozgás indult mezőkön,gyárakban, az építőállványokon. Az asszonyok tértek leggyorsabban magukhoz, terelték a gyerekhadat ovodákba,iskolákba és évődő pillantásokat vetettek atevékeny férfitestekre. Hiába,az élet élni akart. Emberek jöttek haza a harcok és rémségek mezeiről, döbbenettel állva a régi ház, otthon helyén tátongó gödör szélén, nem akarván elhinni, hogy addigi életük elsülyedt a törmelékek és szemét alatt.

     Ha valaki ma még emlékszik, el kell ismerni, csak egyetlen párt merte felemelni a szavát és hirdetni a megújulást, a kommunisták. a lenézett prolik. Igen, a prolik emelték fel elsőnek a fejüket és bakancsik alatt dobbant a föld,a gyárudvar és újságpapírbacsomagolt zsíroskenyérrel indultak az országépítés iszonyatosan gyönyörűséges munkájára. A prolik, akiknek kezében a súlyos kalapácsok játékszerként pörögtek, esténként iskolapadokban kuporogtak, ujjaik esetlen fogásával a ceruzákon új dolgok szépségeivel, nehézségeivel birkóztak. Asszonyok, lányok zajos szövőgépeket etettek,fiatalok tanulták a szakmák fortélyait, támogatták talpra az ájult fekvésből az ipart. Mindenki dolgozott, oly sokan többet,mint erejükből tellett. A hónapok múlásával látszott,hogy a megpezsdült élet egyre magasabbra emeli a fejét és amikor két év elteltével 47 márciusában a kommunisták gazdasági programjukat, a 3 éves tervet meghirdették, már realitás lett Magyarország újjászületése. Sok asszony hasikája gömdölyödött, a legkeresettebb dolgok az ovodák lettek

     Az ország még ezernyi sebét nyalogatta, falvakba jártak a városokból élelemért. Akinek rokonai voltak falun, könnyebben bírták a nehéz időket. Cukor, liszt, krumpli, só hiányzott, a zsír, szalonna, és annyi más luxus volt,ami ma oly mindennapi. És tervek születtek! Tervek,hogy jön a gyerek, tervek, hogy megtanulok egy szakmát, és ezernyi más. A férfiak már újra a csillagokba bámultak, mig az asszonyok a lábuk elé nézve tervezgették,hogy a jegyrendszer kiskapuin hol lehet könnyebben bejutni egy nagyobb darab kenyérért,hol lehet egy kiló krumplival többet szerezni. Ha az iskolából hazafelé az utcán egy darab szenet, fát láttunk, felkaptuk és mint kincset vittük haza a dícséretért és a picivel nagyobb melegért is.

     Arra gondolok, szeretném, ha más is emlékezne,hozzátenne egy szint, egy vonalat ehhez a képhez. Voltak torz ,rosszul sikerült formák is.Azért lassan emelkedett a termelés, elértük a 38-as békeévet, majd túlhaladtuk. Sokat kellett fizetnünk, hogy biciklitúrára mentünk a Donhoz, hogy habzó szájjal üvöltöztek sokan, hogy ki mindenki felkoncoltatik.Olyan sokat, hogy talán még ma is találok Pesten házfalat, hol luk van a vakolatban, hiányzik egy ház, hiányzik valaki a családi képről, egy férfi, egy fiú, egy   csak egyszerűen "Valaki".

     Sétálva a Dunaparton, egy cipő, a város szennyét sodorja a víz, és kezemből egy szál virágot hajítok a vízbe.

     A fenébe,....a szemembe sütött a nap....

15 komment

Címkék: élek terv élünk tervezünk

A bejegyzés trackback címe:

https://eskete-meskete.blog.hu/api/trackback/id/tr758313488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

10306 2009.01.21. 20:19:55

nocsak, új szelek, új idők dalai:)))

13003 2009.01.21. 20:24:09

FÜLEKE!!!!! Végre itt vagy! Első hozzászólóm voltál, már igen régen vártam,hogy újra megjelensz. Újnak érzed?Olyan gyönyörűek és olyan nehezek az emlékek.

13118 2009.01.21. 20:28:11

semmi szándékom nincs belegázolni...., de sokaknak ma a szalonna, még a töpörtyű is luxus. a bablevest nem is említem, mert ma az egy drága étel.

13118 2009.01.21. 20:37:02

....és ehhez a képhez hozzátenni még mindig nem tudok:)) majd ha annál a résznél tartasz emilke, amikor egyik március eleji nap reggel korán kelve kinéztem ablakunkon az utcára, és hangosan megszólaltam: itt is egy fekete zászló, ott is egy, az utcában mindenhol fekete zászló. de ez a nap nem csütörtök volt, mert a halálesetet csak később jelentették be:)))

13003 2009.01.21. 20:41:17

A bab, a töpörtyű, meg annó egy darab szalonna a kubikostarisznya elengedhetetlen kelléke volt a hagymával együtt. 1961-es igen száraz nyár után ugrott meg a szárazbab ára és a szemes- morzsolt kukorica kg/mázsa ára. A kukorica helyel közel visszament,, a bab karrierje azóta is töretlen. Szíveskedj már megszületni és emlékezni te is.::)))

13003 2009.01.21. 20:43:43

Te egy márc. 5.-re gondolsz. Eljön! hehe Eljön!

13118 2009.01.21. 21:00:55

6-ra nem nem!:))) nem akkor jelentették be:)) csak 3 nap múlva:))

12910 2009.01.21. 21:20:21

Vártam piciny időt, mer nem akartam a fonalat megszakítani. de, nem vittétek tovább... Emilke! anyám lakásának ablakai melletti spalettákban még ott vannak a lukak. A gépfegyver okozta sérülések Látom, még ma is Síp utca.

13003 2009.01.21. 21:29:42

Köszönöm,hogy igazoltál.Tehát igazat írok: Nem olyan egyszerű továbblépni,tapogatodztam HMMMM felé,hol tud beszállni. Továbblépni sem egyszerü. Szeretné a képet hitelesé tenni,hogy hol torzultak el dolgok,milyen hibák vitték az országot ismét a katasztrofa szélére. Nem biztos,hogy sikerülni fog.

12589 2009.01.21. 22:03:57

Figyelek.

13118 2009.01.21. 22:41:15

emilke:)) 1953-ig biztosan a tied, mert előtte csak képfoszlányok vannak. az egyik: ....a sárgarépa volt oka, hogy fölrobbantották a városligeti regnum marianum templomot. pontosabban a sárgarépa-főzelék, és a fütyülés. csikágóban minden nagyfiú fütyült, ki száját csücsörítve, míg más meg ujjait szájába véve, csak én nem tudtam, pedig piszkosul igyekeztem, fújtam magamból kifelé a levegőt, no meg nyeltem is, abban a korszakomban elég sokat böfögtem is emiatt. festők életében kék, meg sárga korszak, nekem böfögős jutott. húst hetente kétszer osztott a murányi-damjanich sarki hentes, és hetente egy alkalommal anyámmal álltunk felváltva hosszú sorban az üzlet előtt, előre küldött, ügyes légy aztán fiam, te már nagyfiú vagy, ne hagyd magad kitúrni. intelmét annyira megfogadtam, hogy tökélyre fejlesztettem előre surranásom, amit viszonylag könnyen vittem véghez, kihasználtam a sorállók beszélgetését, aki éppen beszélt, szájtátva álltam elé, gondosan ügyeltem, hogy közben előrébb kerüljek a sorban, végül anyám váltott, s ha szerencséje volt, akkor nemcsak mócsingot kapott, ezzel letudva a hétvégi egyszeri húsos étkezést, ismét jöhetettek a főzeléknapok. és ez volt veszte a templomnak. meg a fütyülési vágyam. szüleim előszeretettel tukmálták belém a sárgarépa-főzeléket mondván, ettől tudsz majd szépen fütyülni! önfeláldozó szorgalmassággal tömtem is magamba, nem egy kanálnyi adagot kétszer is, másodjára, mikor kikívánkozott belőlem, de eredménnyel!! történt ugyanis, hogy nagyanyám, mint szentfazék, rendszeres templomba járó, magával vitt a városligeti templomba, ahol folytattam füttygyakorlataim, számbavett ujjaim közül vöröslő fejjel fújtam kifelé a levegőt, és egyszer csak éles sivítás hasított a templomi csendbe! sikerült! örömömben azonnal ismétlésbe fogtam, dobhártyarepesztő sikerrel. nagyanyám elragadtatásában kiráncigált a templomból, a legközelebbi bokorról letört egy vesszőt, és azonnal összeismerkedtette a fenekemmel. pár nap múlva anyám a regnum marianum temploma felé sétált velem, de csak romokat láttam és nagyon megijedtem, hogy a sivító fütyülésem miatt bontották le. meg is fogadtam, hogy soha többet nem teszem lábam templomba és nem eszem sárgarépa-főzeléket, amit azóta is betartok. (aki nem tudná, a templom a fegyverbe! című tanácsköztársasági szobor helyén állt, ott, ahol ma ezt egy fakereszt jelzi, miközben a 70-es troli elmegy mellette és beszalad a ligetből a damjanich utcába) a 70-es számozású troli története már egy másik történet:))

13118 2009.01.21. 23:12:35

a lebontott templom: http://epa.oszk.hu/00000/00005/00013/085.jpg

13022 2009.01.22. 18:35:46

nos, én is a 47-ben születtem, márciusban, de a 3 éves tervre nem emlékszem. lehet, hogy anyámék tudtak valamit, és előre dolgoztak? Cinkota gyerekkoromban - hiába kerületesítették - bizony, falu volt a javából. nekem kimaradt a hentes - mivel volt egy-két jószág a mi kis udvarunkon - annál több jutott a péknél való sorállásból. nagyanyám küldött, váltani a sorban soh'se váltott, minek, egy kenyeret, kétkilósat, még én is haza tudtam vinni. az elején még valódi pék volt, ameddig volt lisztje, sütött is. aztán már máshonnan jött a kenyeres autó, a még meleg kenyereket hasukkal egymáshoz fogva, kettesével dobták be az üzletjatóban álló boltosnak, az tovább a pultosnak, aki sorba rakta azokat a ferde lécpolcokra. soha nem fordultak át röptükben, nem pörögtek, egyenesen szálltak kézről, kézre. csak nem volt belőlük mindíg elég... a technikára annyira jól emlékszem, hogy amikor - rövid ideig - rögbiztem, így tudtam simán passzolni a tojást a társaknak:)

13003 2009.01.22. 18:59:54

A tervnek volt egy előkészítési fázisa,több hónappal a kihirdetése előtt,DDDD Igen,a péküzletek,elöl a kenyér és finomárú,az udvarban a fák ölekben, a műhely a kemencékkel,olyan hasonlóak egymésra,mint két zsömle. A pékműhely szép leírása olvasható Bucigyurinál is például.::)))

12799 2009.01.23. 15:00:47

Küldtek sorban állni engem is. Tudtuk, hány órára ér oda a kenyeres autó a Népbolthoz, jóval előbb felszaporodott a társaság. Annyi mindenről beszélgettek a felnőttek. Megpróbálom felidézni. Köszönöm, Emilke, elindítottál. :)
süti beállítások módosítása